אשדוד מדריך למטיילים

לטייל | אשדוד 140 נוסח התפילה בבית הכנסת מעורב ומורכב מבלדי (נוסח עתיק השגור מעל שנה, 350- שנים בפי יהודי תימן) ושאמי (נוסח שהובא לתימן לפני כ 1,800 ככל הנראה על ידי סוחרי ספרים מספרד). את התפילות מנהל אומנם חזן, אך למעשה הקהל שר יחד אתו את רוב התפילה. רוב יוצאי תימן המתגוררים באשדוד הגיעו לעיר ממושב שתולים הסמוך ומגדרה. רובם ילידי הארץ, ואת השפה התימנית קלטו כאשר ההורים דיברו תימנית כשלא רצו שהילדים יבינו. כדי לשמר את הניגון והמסורת הם קוראים בתורה בתימנית, ואחד מהילדים י (כך כונה המורה בחדר המסורתי של יהודי ִ שמקבלים שיעורים אצל מוֹר תימן), מתרגם לעברית פסוק אחר פסוק. את פיוטיו של רבי שלום שבזי שרים בסלסולים, בצעד תימני ובשמחה באירועים חגיגיים. פורים ושמחת תורה הם הפנינג אמיתי שבו פותחים שולחנות, פורשים מפות, אוכלים ושותים וויסקי, וודקה וערק תימני כיד המלך. של בית הכנסת כתר התורה מבית הכנסת של יוצאי תימן המשיכו כעת ל העדה הקראית, מרחק נסיעה של כארבע דקות. שובו כלעומת שבאתם, ובכיכר השנייה פנו שמאלה, לשדרות הרצל. בפנייה הבאה פנו ימינה, לשדרות עובד בן עמי, שוב ימינה בכיכר, לרחוב כוכב הצפון וממנו ימינה לרחוב תשרי. ותוכנן בידי 2010- כאן שוכן בית הכנסת הקראי החדש, שנחנך בעיר ב האדריכל סרי בן עמי. בזכות מיקומו, בפינת הרחובות שדרות בני ברית ושדרות בן עמי, הוא בולט בסביבה בלובנו. מעל לכניסה ניצבת מנורה בת שבעה קנים, בכתליו הלבנים קבועים חלונות ארוכים דרכם מסתנן אור נעים, והגן מסביב נאה ומטופח. אי שם, במאה העשירית לספירה, פעל בטבריה הרב אהרון בן אשר, שעל שמו נקרא בית הכנסת. בן אשר, שהיה קרוב משפחתו של ענן בן דוד מייסד זרם הקראות, הוא זה שפיתח את שיטת ניקוד התנ״ך, הנחשבת למדויקת ולמוסמכת ביותר. על פי שיטה זו, המקובלת על קראים ורבניים כאחד, הגיה בן אשר וניקד את כתב היד המפורסם של התנ״ך, הוא כתר ארם צובא, שעותק מקורי שלו נמצא כיום במוזיאון ישראל. חניה במקום (ללא תשלום) 9 תשרי לתיאום ביקור: יוסי יפת, טל׳ 054-561-9144 בית הכנסת כתר התורה

RkJQdWJsaXNoZXIy NTc3NzU=