מה נותן נחל לעיר? - תיירות אשדוד

מה נותן נחל לעיר?

נחל לכיש הוא פינת חמד בעיר אשדוד, ומספק מקומות לטייל ולנפוש בשעות היום השונות.

הנחל וסביבתו משמשים כריאה ירוקה באזור.

נחל הוא סוג של סביבה טבעית, וככזו הוא מספק לבני האדם החיים בסמוך לו מספר תועלות. מעצם היותו סביבה טבעית הוא מהווה מוקד שיכול לסייע בבריאות הן הגופנית והן הנפשית, בכך שהוא מהווה גורם המעודד אותנו להסתובב ולטייל ולבצע פעילות גופנית. בגלל אופיו השונה מהעיר ואזורי היישוב יש אנשים להם הוא מספק מקום מרגוע וצבירת כוחות.

הטיילות בנחל יכולה לספק לאנשים שונים עיסוקים שונים מעולם תרבות הפנאי והתחביבים ובכך לספק מוקדי עניין שונים ומגוונים.

בזכות היותו של הנחל כסביבה אקולוגית מורכבת וחשובה, העשירה במינים של חי וצומח, קרבת הנחל לאזור היישוב מאפשרת לאנשים שונים לפגוש את הטבע ללא הצורך לנסוע לאתר מרוחק. בכך הנחל הופך נגיש. החיים בקרבה לנחל למעשה מאפשרים לנו להכיר את הטבע יותר בקלות.

הנחל מספק דבר חשוב נוסף, במיוחד במדינה חמה כמו ישראל. נחלים ומוקדי מים עוזרים בקירור ומזוג הסביבה הבנויה סביבם. בכך יכולים להקל בתופעה הנקראת אי חום עירוני, בה נמדדות טמפרטורות גבוהות בעיר ביחס לסביבה החיצונית לה. בזכות תכונות המים כמוליך חום, טיפות המים בנחל אוגרות אליהן את החום מהאוויר. הנחל הזורם מזרים את החום הנאגר במים למקום אחר ובכך מאשר לסביבה הקרובה לו להתקרר. בשילוב של משב רוח, הרוח יכולה להסיע את ה"קור" הנוצר גם לאזורים פחות קרובים לנחל.

כמובן מעצם היותו של הנחל סביבה טבעית המורכבת גם מצמחים, הוא מהווה ריאה ירוקה חשובה לאזור. בזכות הצמחים השונים (בדגש על המעוצים: עצים ושיחים) המבצעים תהליך שנקרא פוטוסינתזה, הם קולטים דו-תחמוצת הפחמן מהאוויר ומשחררים חמצן תחתיה. מחד, אנו נושמים חמצן, ולכן חשוב שיהיה חמצן סביבנו. מאידך, דו-תחמוצת הפחמן הינה גז חממה, כלומר היא אוגרת חום ומעלה את הטמפרטורות סביבנו, ולכן פינוייה מהאוויר בתהליך פוטוסינתזה, חשוב גם? בכן בהקטנת התופעה הנקראת אי חום עירוני והורדת הטמפרטורות סביבנו.

את כל אלו מספק שפך נחל לכיש לתושבי אשדוד וסביבתה.

נקודה נוספת

למרות שאנו רגילים להתייחס את הנחל כאל מקור אליו זורמים מי הגשמים המציפים את העיר, היום אנחנו יודעים שיש לנסות ולעכב ככל הניתן את הגעת מי הגשמים אל תוואי הנחל הנראה לעין. שכן ככל שטיפות המים מתמהמהות מלהגיע אל הנחל, יותר מהן יחלחלו את שכבת האַקְוָה (מוכרת יותר בשמה הלועזי אקוויפר), וימלאו את מי התהום החשובים. אל תדאגו, הדבר לא יפגע בזרימת המים בנחל. להפך, מים מתוקים יישארו זמינים עבורנו ועבור הטבע במי התהום משך זמן ממושך, ולא ישפכו מיידית אל הים המלוח.

רוצים ללמוד עוד על מי הנחל?

חפשו את השלט "מהיכן מגיעים המים לנחל לכיש?"

:שאלה

פתור את כתב החידה וענה: מדוע חשוב לשמור על מרחב הנחל בתוך העיר?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מיזם זה הוקם בסיוע המשרד להגנת הסביבה, איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד חבל יבנה ועיריית אשדוד.

close

FEEDBACK

Description

Accessibility Statement

array(0) { }